שפות תכנות ישנות

שפות תכנות נמצאות יד ביד יחד עם המחשבים כמו נפש וגוף באדם.רובן של השפות מטה כבר לא בשימוש אולםתמיד אפשר לתרגל איתן לידע כללי.

פורטאן אחת משפות התכנות הראשונות שנות החמישים "המהדר הראשון של פורטרן פותח למחשב IBM 704 בשנים 1954–1957 על ידי קבוצה של עובדי IBM בראשות ג'ון באקוס. בגרסתה הראשונה התבססה השפה על מספור השורות ושימוש נרחב בפקודת GOTO. בגרסאות הבאות טופלו בעיות אלה, ובגרסה FORTRAN 77 נוספה פקודת IF-THEN-ELSE. שפת התכנות זכתה לתפוצה רחבה בקרב מדענים העוסקים בפיתוח תוכנה עתירת חישובים, והדבר היווה תמריץ לפיתוח מהדרים המייצרים קוד מהיר ככל האפשר. במקביל התפתחה השפה עצמה, וגרסאות בולטות שלה הן FORTRAN IV, FORTRAN 66, FORTRAN 77, Fortran 90, Fortran 95, Fortran 2003." (מקור וויקיפדיה)

fortan-ללמוד את השפה אנגלית

בייסיק basic

BASIC נוצרה בשנת 1963 במכללת דרטמות', כשפת תכנות פשוטה וקלה ללמידה, שתוכל לשמש כשפת תכנות ראשונה לצורכי לימוד, בעיקר בלימודי תואר ראשון ולתכנים מתמטיים. מטרה זו באה לידי ביטוי בשמה של השפה, BASIC, שהוא ראשי תיבות של Beginners All-purpose Symbolic Instruction Code.[1]

בסוף שנות ה־70 ובתחילת שנות ה־80, עם תחילת התפוצה הנרחבת של המחשבים הביתיים ועוד לפני הופעת המחשב האישי (PC) של יבמ בשנת 1981, זכתה BASIC להצלחה רבה על מחשבים ביתיים כגון אטארי, קומודור, סינקלייר ועוד. ראשיתה של חברת מיקרוסופט הייתה בפיתוח מפרשי BASIC. למרות קיומו של תקן ANSI לשפה נוצרו בתקופה זו ניבים שונים מאוד של BASIC, שלחלקם אף לא היו כמעט פקודות משותפות.

חברת מיקרוסופט צירפה למערכת ההפעלה שלה DOS מפרש של BASIC (עד גרסה 5 של DOS נעשה שימוש בניב GW-BASIC/BASICA, ולאחר מכן QBASIC) ולכן שפת התכנות נשארה בשימוש. כאשר הופיעה מערכת ההפעלה חלונות, פיתחה חברת מיקרוסופט את שפת Visual Basic, בהתבסס על התחביר המקובל של שפת BASIC. שפת ה־Visual Basic היא, כנראה, הניב הנפוץ ביותר של BASIC כיום. זמן קצר לאחר מכן הוציאה מיקרוסופט גרסה של Visual Basic גם עבור DOS.

כיום, שפת בייסיק בהגדרתה המקורית לא נמצאת בשימוש נרחב, ובעיקר משמשת את הרגילים להשתמש בה מהעבר. שפות יותר חדשות המתבססות על התחביר המקורי נמצאות בשימוש רחב של כלל משתמשי המחשב ומתכנתים בתעשייה: למשל Visual Basic, שפת תסריט Visual Basic for Applications (VBA) המשולבת בתוכנות חבילת היישומים Microsoft Office, או שפת תסריט Visual Basic Script המשולבת בדפדפן האינטרנט של מיקרוסופט.

בגרסאותיה המקוריות (ובמידה פחותה גם כיום), היו שורות הקוד ממוספרות ונעשה שימוש רב בפקודות GOTO, המורות למפרש לעבור לביצוע שורת קוד אחרת מהשורה העוקבת. שימוש זה גורם לחוסר מבניות בקוד ומקשה על מעקב אחר השתלשלותה והרצתה של התוכנה. עם זאת, שפות ה־Visual Basic המודרניות הן שפות תכנות מונחה עצמים המאפשרות פיתוח תוכנה בהיקפים גדולים לפי כל כללי הנדסת תוכנה, ויצירת קוד איכותי אשר ניתן לתחזוקה ושינוי מהירים וקלים, כמו בכל שפות התכנות המודרניות האחרות.[דרוש מקור]

קומפיילר מהדר לבייסיק אונליין

פסקל PASCAL –

פסקל (באנגלית: Pascal) היא שפת תכנות עילית, שפותחה בשנת 1970 על ידי ניקלאוס וירת, וקרויה על שמו של המתמטיקאי והפילוסוף בן המאה ה-17 בלז פסקל.[1]

השפה תוכננה במטרה להקל על לימוד שפות תכנות ומדעי המחשב, ושימשה לפיתוח תוכנה ואף כשפה הסטנדרטית לתיאור אלגוריתמים עד אמצע שנות התשעים. תכנון השפה הושפע בעיקר משפת ALGOL, כמו שפות רבות אחרות. השפה מאפשרת תכנות מבני, תוך שימוש בשגרות, פונקציות ויצירת מבני נתונים מורכבים.

בגרסתה המקורית היו בשפה כשלים תכנוניים רבים, אך לא מעטים מהם שופרו עם הזמן בתקינה, ואחרים שופצו על ידי מפתחי המהדרים. פסקל השפיעה רבות על עולם התוכנה ועל שפות שהופיעו אחריה, כגון עדה, Java, Visual Basic ועוד.

קומפיילר מהדר פסקל